Kampania społeczna Narodowego Instytutu Dziedzictwa

Jesteś tutaj : Strona główna / Aktualności / Wydział Promocji Gminy / Kampania społeczna Narodowego Instytutu Dziedzictwa

60081 - Kampania  społeczna Narodowego Instytutu Dziedzictwa

Polskie miasta bez reklam? Drzewa zamiast doniczek? Ład
i przestrzeń na rynkach i deptakach? To możliwe!

Wszechobecne płachty reklamowe szpecące zabytkowe części wielu polskich miast to bardzo powszechny problem. Chcąc przeciwdziałać temu zjawisku Narodowy Instytut Dziedzictwa przygotował film pt.: „Krajobraz mojego miasta”, będący częścią kampanii społecznej, poprzez którą chce zwrócić uwagę na odpowiednie projektowanie i zarządzanie przestrzenią publiczną.

60080 - Kampania  społeczna Narodowego Instytutu Dziedzictwa

Kampania, której częścią jest strona internetowa www.krajobrazmojegomiasta.pl, to kompleksowy projekt zachęcający do zmian w krajobrazie polskich miast. Jej celem jest zwiększenie świadomości i poczucia odpowiedzialności m. in. władz samorządowych za ochronę dziedzictwa lokalnego. Kampania przedstawia zagadnienia związane z zarządzaniem przestrzenią publiczną: miejscami pamięci, zielenią, reklamami zewnętrznymi oraz szeroko pojętą ochroną miejsc zabytkowych.

Kampanię społeczną zainicjował film pt.: „Krajobraz mojego miasta”, który stanowi część kompleksowego projektu zachęcającego do zmian w krajobrazie polskich miast. Produkcja ma charakter szkoleniowy i przeznaczona jest głównie dla władz samorządowych. Dotyka wielu zagadnień związanych z zarządzaniem przestrzenią publiczną, m.in.: opanowania chaosu reklamowego szpecącego krajobraz miast, małej architektury, zieleni – w tym także zabytkowej.

Celem filmu oraz towarzyszących mu szkoleń w całym kraju jest zwiększenie świadomości i poczucia odpowiedzialności społeczeństwa oraz władz samorządowych za ochronę dziedzictwa lokalnego, co w przyszłości powinno się przełożyć na poprawę wyglądu i zachowanie tożsamości kulturowej miejscowości, którymi zarządzają. Takie działanie bezspornie przekłada się na jakość życia mieszkańców oraz chociażby zwiększenie walorów turystycznych i inwestycyjnych danej miejscowości.

W filmie pokazano zarówno negatywne przykłady, jak i te godne naśladowania. Wrocław i Kraków to najlepsze przykłady miast, które zdecydowały się na wprowadzenie parku kulturowego w historycznych częściach i uporządkowanie przestrzeni. Prace trwają m. in. w Gdyni i Łodzi.

Pomysłodawcą przedsięwzięcia jest prof. Magdalena Gawin, Podsekretarz Stanu MKiDN, Generalny Konserwator Zabytków, producentem merytorycznym Narodowy Instytut Dziedzictwa. Drugą częścią projektu jest film pt.: „Piękne, polskie, drewniane” poświęcony polskiej świeckiej architekturze drewnianej, jako istotnemu aspektowi naszego kulturowego dziedzictwa oraz sposobów jego ochrony.

Oba filmy można obejrzeć na platformie YouTube Narodowego Instytutu Dziedzictwa:

Krajobraz mojego miasta

Piękne, polskie, drewniane

Pytania i więcej informacji:
Biuro ds. Komunikacji Narodowego Instytutu Dziedzictwa:
tel.: (0-22) 55-15-673 lub 674 
e-mail: media@nid.pl

Wprowadzono: 2 czerwca 2017