Gmina Wadowice realizuje projekt pn. „Cyberbezpieczny Samorząd” dofinansowany
w ramach Programu Operacyjny Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC)
Priorytet II: Zaawansowane usługi cyfrowe
Działanie 2.2 – Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa
W ramach realizacji Projektu zostały wyznaczone następujące zadania i obszary działania:
Zadanie 1. Obszar organizacyjny – audyty zewnętrzne, wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, przygotowanie do wdrożenia normy ISO.
W obszarze organizacyjnym planowane jest wykonanie szeregu audytów zewnętrznych, których celem jest wskazanie posiadanego cyberbezpieczeństwa, wskazanie kierunków niezbędnych zmian oraz wskazanie po zakończeniu projektu efektów jakie udało się osiągnąć. Dodatkowo w urzędzie miejskim wdrożony zostanie System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) oraz przygotowanie do wdrożenia normy ISO.
Zadanie 2. Obszar kompetencyjny – cykl szkoleń dla pracowników Urzędu Miejskiego w Wadowicach i jednostek podległych.
Obszar kompetencyjny to wyzwanie w postaci podniesienia wiedzy oraz świadomości zagrożeń wśród pracowników, zostanie ono osiągnięte w trakcie cyklicznych szkoleń
Zadanie 3. Obszar techniczny – zakup sprzętu szczególnie serwerów aplikacji, UTM-ów, UPS-ów serwerów aplikacji, serwerów wymiany danych, licencji na wsparcie oraz oprogramowania służącego ochronie danych.
Na obszar techniczny złożyć się mają zakupy: sprzętu szczególnie serwerów aplikacji, UTMów, UPSów serwerów aplikacji, serwerów wymiany danych, licencji na wsparcie oraz oprogramowania służącego ochronie danych. Instytucje nadal posiadają serwery, których parametry techniczne odstają od obecnych wymagań, a okres wsparcia oprogramowania dobiega końca. Jednostki podległe nie posiadają dedykowanych serwerów aplikacji i wymiany danych oraz systemów tworzenia backupów. We wszystkich instytucjach brakuje ups’ów oraz urządzeń brzegowych. Zakup wyposażenia technicznego ma za zadanie zagwarantowanie należytego stopnia zabezpieczenia przechowywanych danych i aplikacji kluczowych, chodzi tu przede wszystkim o serwery aplikacji, macierze dyskowe oraz ups’y gwarantujące nieprzerwane ich działanie. Urządzenia typu UTM wraz z licencjami stanowią podstawowe zabezpieczenie przed nieautoryzowaną ingerencją z zewnątrz podmiotów. Oprogramowanie typu DLP, oprogramowanie gromadzące „logi” oraz program antywirusowym to zestaw zapewniający bezpieczeństwo danych przetwarzanych przez użytkowników na stanowiskach roboczych.
Grupy docelowe:
Działania podejmowane w ramach projektu obejmą Urząd Miejski w Wadowicach, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wadowicach oraz Zespół Obsługi Placówek Oświatowych
w Wadowicach. Prace będą wykonywane przez podmioty zewnętrzne, a objęci zostaną nimi wszyscy pracownicy wymienionych powyżej jednostek.
Cel główny Projektu:
Urząd Miejski w Wadowicach wdraża cyfrowe przemiany, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa danych i informacji posiadanych oraz przetwarzanych. Niestety mimo ciągłych inwestycji nadal funkcjonują urządzenia nie spełniające najwyższych standardów albo takie których okres wsparcia wkrótce wygaśnie. Nadal w sposób niewystarczający dysponujemy sprzętem oraz narzędziami zabezpieczenia danych i infrastruktury technicznej przed zagrożeniami zewnętrznymi oraz zdarzeniami o charakterze losowym. Nieustannie borykamy się z niewystarczającą wiedzą i doświadczeniem pracowników, a zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa danych nie są objęte spójną polityką.
Rezultaty Projektu:
W ramach projektu zostaną osiągnięte następujące cele:
– czerpanie korzyści z cyfryzacji dla obywateli i instytucji publicznych
– zwiększenie poziomu bezpieczeństwa informacji jednostek samorządu terytorialnego (JST) poprzez wzmacnianie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych,
– wdrożenie w JST polityk bezpieczeństwa informacji (SZBI),
– wdrożenie w JST mechanizmów i środków zwiększających odporność na ataki z cyberprzestrzeni,
– podniesienie poziomu wiedzy i kompetencji personelu JST kluczowego z punktu widzenia SZBI wdrożonego w urzędzie,
– przeprowadzenie w JST audytów SZBI potwierdzających uzyskanie wyższego poziomu odporności na cyberzagrożenia.
Całkowita wartość Projektu: 650 430,00 PLN
Dofinansowanie z Funduszy Europejskich: 507 465,67 PLN
Dofinansowanie z Budżetu Państwa: 103 938,75 PLN
Wkład własny gminy: 39 025,61 PLN
Data rozpoczęcia realizacji projektu: 2024-07-12
Data zakończenia realizacji projektu: 2025-12-31
Wprowadzono: 8 sierpnia 2024