Realizacja projektu Cyberbezpieczny Samorząd

Jesteś tutaj : Strona główna / Aktualności / Projekty dofinansowane / Programy realizowane ze środków z Unii Europejskiej / Realizacja projektu Cyberbezpieczny Samorząd

 

Logotypy  CPPC2 1024x106 - Realizacja projektu Cyberbezpieczny Samorząd

Gmina Wadowice realizuje projekt pn. „Cyberbezpieczny Samorząd” dofinansowany
w ramach
Programu Operacyjny Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC)

Priorytet II: Zaawansowane usługi cyfrowe

Działanie 2.2 – Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa

 

W ramach realizacji Projektu zostały wyznaczone następujące zadania i obszary działania:

Zadanie 1. Obszar organizacyjny – audyty zewnętrzne, wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, przygotowanie do wdrożenia normy ISO.

W obszarze organizacyjnym planowane jest wykonanie szeregu audytów zewnętrznych, których celem jest wskazanie posiadanego cyberbezpieczeństwa, wskazanie kierunków niezbędnych zmian oraz wskazanie po zakończeniu projektu efektów jakie udało się osiągnąć. Dodatkowo w urzędzie miejskim wdrożony zostanie System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) oraz przygotowanie do wdrożenia normy ISO.

Zadanie 2. Obszar kompetencyjny – cykl szkoleń dla pracowników Urzędu Miejskiego w Wadowicach i jednostek podległych.

Obszar kompetencyjny to wyzwanie w postaci podniesienia wiedzy oraz świadomości zagrożeń wśród pracowników, zostanie ono osiągnięte w trakcie cyklicznych szkoleń

Zadanie 3. Obszar techniczny – zakup sprzętu szczególnie serwerów aplikacji, UTM-ów, UPS-ów serwerów aplikacji, serwerów wymiany danych, licencji na wsparcie oraz oprogramowania służącego ochronie danych.

Na obszar techniczny złożyć się mają zakupy: sprzętu szczególnie serwerów aplikacji, UTMów, UPSów serwerów aplikacji, serwerów wymiany danych, licencji na wsparcie oraz oprogramowania służącego ochronie danych. Instytucje nadal posiadają serwery, których parametry techniczne odstają od obecnych wymagań, a okres wsparcia oprogramowania dobiega końca. Jednostki podległe nie posiadają dedykowanych serwerów aplikacji i wymiany danych oraz systemów tworzenia backupów. We wszystkich instytucjach brakuje ups’ów oraz urządzeń brzegowych. Zakup wyposażenia technicznego ma za zadanie zagwarantowanie należytego stopnia zabezpieczenia przechowywanych danych i aplikacji kluczowych, chodzi tu przede wszystkim o serwery aplikacji, macierze dyskowe oraz ups’y gwarantujące nieprzerwane ich działanie. Urządzenia typu UTM wraz z licencjami stanowią podstawowe zabezpieczenie przed nieautoryzowaną ingerencją z zewnątrz podmiotów. Oprogramowanie typu DLP, oprogramowanie gromadzące „logi” oraz program antywirusowym to zestaw zapewniający bezpieczeństwo danych przetwarzanych przez użytkowników na stanowiskach roboczych.

Grupy docelowe:

Działania podejmowane w ramach projektu obejmą Urząd Miejski w Wadowicach, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wadowicach oraz Zespół Obsługi Placówek Oświatowych
w Wadowicach. Prace będą wykonywane przez podmioty zewnętrzne, a objęci zostaną nimi wszyscy pracownicy wymienionych powyżej jednostek.

Cel główny Projektu:

Urząd Miejski w Wadowicach wdraża cyfrowe przemiany, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa danych i informacji posiadanych oraz przetwarzanych. Niestety mimo ciągłych inwestycji nadal funkcjonują urządzenia nie spełniające najwyższych standardów albo takie których okres wsparcia wkrótce wygaśnie. Nadal w sposób niewystarczający dysponujemy sprzętem oraz narzędziami zabezpieczenia danych i infrastruktury technicznej przed zagrożeniami zewnętrznymi oraz zdarzeniami o charakterze losowym. Nieustannie borykamy się z niewystarczającą wiedzą i doświadczeniem pracowników, a zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa danych nie są objęte spójną polityką.

Rezultaty Projektu:

W ramach projektu zostaną osiągnięte następujące cele:

– czerpanie korzyści z cyfryzacji dla obywateli i instytucji publicznych
– zwiększenie poziomu bezpieczeństwa informacji jednostek samorządu terytorialnego (JST) poprzez wzmacnianie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych,
– wdrożenie w JST polityk bezpieczeństwa informacji (SZBI),
– wdrożenie w JST mechanizmów i środków zwiększających odporność na ataki z cyberprzestrzeni,
– podniesienie poziomu wiedzy i kompetencji personelu JST kluczowego z punktu widzenia SZBI wdrożonego w urzędzie,
– przeprowadzenie w JST audytów SZBI potwierdzających uzyskanie wyższego poziomu odporności na cyberzagrożenia.

 

Całkowita wartość Projektu: 650 430,00 PLN

Dofinansowanie z Funduszy Europejskich: 507 465,67 PLN

Dofinansowanie z Budżetu Państwa: 103 938,75 PLN

Wkład własny gminy: 39 025,61 PLN

 

Data rozpoczęcia realizacji projektu: 2024-07-12

Data zakończenia realizacji projektu: 2025-12-31

Wprowadzono: 8 sierpnia 2024