Wsparcie

Dodatkowe informacje i wsparcie

Zgłoszenie pomysłu nie jest trudne, jeżeli jednak potrzebujesz pomocy, możesz skorzystać z porad urzędników. Podczas trwania okresu zgłaszania pomysłów organizowany jest PUNKT KONSULTACYJNY – w tym czasie pracownicy poszczególnych wydziałów Urzędu Miejskiego pomogą w uzupełnianiu formularzy oraz w kwestiach merytorycznych, dotyczących np. rozwiązań technicznych oraz oszacowania kosztów realizacji.

Jakie pomysły można zgłosić?

Niemal każdego dnia dostrzegamy możliwości poprawy najbliższego otoczenia. Bez względu na to, czy według Ciebie najważniejszy jest remont chodnika, czy organizacja zajęć w domu kultury albo ciekawych szkoleń dla mieszkańców – budżet partycypacyjny jest dla Ciebie. Porozmawiaj ze znajomymi i z sąsiadami, opisz swój pomysł i zgłoś go do budżetu partycypacyjnego. Jest dużo możliwości: można zgłaszać zadania inwestycyjne, np. budowa placu zabaw czy postawienie latarni, ale też różnego rodzaju działania na rzecz integracji społeczności lokalnej, jak również wydarzenia – kino plenerowe, potańcówki i inne.

Należy jednak pamiętać, że pomysły mogą dotyczyć tylko tych zadań własnych gminy. Katalog tych zadań obejmuje wiele obszarów, m.in. sport, rekreację, edukację, kulturę, komunikację, ochronę środowiska, pomoc społeczną, przestrzeń publiczną, zieleń miejską a także działania interdyscyplinarne. Inne warunki propozycji projektu, to jego ponadlokalny charakter (swoim zasięgiem musi obejmować więcej niż jedno sołectwo lub osiedle) oraz dostępność dla wszystkich mieszkańców.

W jaki sposób można zgłosić swój pomysł?

Dobry pomysł to połowa sukcesu! Ważne jednak, by w odpowiedni sposób go opisać, wypełniając formularz zgłoszenia projektu do Budżetu Partycypacyjnego (Obywatelskiego) – do pobrania na stronie www.wadowice.pl oraz do odbioru w Biurze Obsługi Mieszkańca w Urzędzie Miejskim w Wadowicach. Pamiętaj, że należy dołączyć do niego listę poparcia (przez 10 mieszkańców gminy, którzy ukończyli 13 rok życia).

Jak wypełnić formularz?

Formularz zawiera pola, dzięki którym możesz dokładnie i w łatwy sposób opisać swój pomysł. Pamiętaj, żeby wypełnić wszystkie wymagane pola.

  1. Nazwij swój pomysł – wymyśl nazwę, która będzie oddawała specyfikę pomysłu, ale też będzie atrakcyjna i zrozumiała. W trakcie głosowania to właśnie nazwa znajdzie się na papierowej karcie do głosowania.
  2. Krótko i ciekawie opisz swój pomysł – opisy te zostaną opublikowane, więc dzięki nim możesz zachęcić innych do głosowania na swoją propozycję.
  3. Wskaż miejsce realizacji projektu – Pamiętaj, że projekty inwestycyjne mogą być realizowane wyłącznie na terenach stanowiących własność Gminy Wadowice. Strukturę własności działek można sprawdzić w Wydziale Gospodarki Gruntami oraz w Wydziale Planowania Przestrzennego w Urzędzie Miejskim w Wadowicach. Projekty inwestycyjne zaplanowane na gruntach, które nie stanowią własności Gminy, zostaną odrzucone. W przypadku projektu inwestycyjnego do wniosku należy dołączyć mapę (rysunek sytuacyjny) obszaru, na którym ma być realizowany projekt. W przypadku zadania nie inwestycyjnego (tzw. projektu „miękkiego”) do formularza wniosku należy dołączyć zgodę właściciela/zarządcy terenu bądź obiektu, w którym planowana jest realizacja projektu. Wzór zgody dostępny jest na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w zakładce „Budżet Partycypacyjny”. Miejsce realizacji zadania można określić zarówno poprzez podanie numerów działek i obrębów, jak i podając sam adres.
  4. Dokładnie opisz swój pomysł – opisz szczegółowo, na czym polega Twój pomysł i z jakich działań będzie się składał. Pamiętaj, że projekt musi wpisywać się w zadania własne Gminy, których lista dostępna jest na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w zakładce Budżet Partycypacyjny. Stopień szczegółowości oraz charakter opisu zależy od rodzaju wniosku. Zaleca się, aby szczegółowy opis projektu składał się z nie więcej niż 2500 znaków (bez spacji).
  5. Uzasadnij realizację projektu – uzasadnienie powinno przekonać o konieczności realizacji projektu oraz o tym, dlaczego jego realizacja jest ważna. Wnioskodawca powinien wykazać ogólnogminność projektu (musi obejmować swoim zasięgiem więcej niż jedno sołectwo/osiedle) oraz jego ogólnodostępność. Powinno odpowiadać na pytania, jakie ogólnogminne potrzeby zaspokaja projekt, jaki jest zasięg efektów jego realizacji, jakie jest jego znaczenie dla rozwoju Gminy i mieszkańców Gminy, a także w jaki sposób projekt integruje mieszkańców (jeśli wynika to z tematyki projektu). Jeżeli wniosek dotyczy realizacji inwestycji czy przedsięwzięć, których do tej pory w Gminie nie było, lub wprowadza rozwiązania do tej pory w Gminie niedostępne, również należy to opisać. Zaleca się, aby uzasadnienie realizacji projektu składało się nie więcej niż z 700 znaków.
  6. Podaj szacunkowe koszty realizacji projektu – należy wskazać wszystkie składowe części projektu, np. materiał, robocizna, zakup sprzętu, koszty usług oraz ich szacunkowe koszty. Przy szacowaniu kosztów można skorzystać z cennika dostępnego na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w zakładce Budżet Partycypacyjny. W razie potrzeby osoby korzystające z wersji edytowalnej tabeli mogą dodawać do niej kolejne wiersze, a osoby korzystające z wersji papierowej mogą jako dodatkowy załącznik do wniosku przedstawić budżet rozpisany w formie tabeli stworzonej odręcznie. Zapisy stworzone odręcznie w tabeli muszą być czytelne. Jeżeli nie potrafisz dokładnie oszacować, ile kosztują dane działania, nie przejmuj się. Chodzi o to, aby wykazać szacunkowe kwoty. Ostatecznej weryfikacji dokonają pracownicy urzędu.
  7. Podaj swoje dane kontaktowe. Koniecznie podaj swój adres e-mail lub numer telefonu. Dzięki temu pracownicy urzędu będą mogli się z Tobą szybko skontaktować.
  8. Podpisz wymagane zgody.
  9. Dołącz dodatkowe załączniki. Możesz załączyć zdjęcia, mapki, rysunki lub inne informacje, które mogą ciekawie zaprezentować Twój pomysł.

Cennik miejski:

  1. średni koszt zakupu drzewa o obwodzie pnia 15 cm na wysokości 100 cm: 200,00 zł
  2. średni koszt zakupu jednego bratka: 0,80 zł
  3. średni kosz wykonania oceny stanu fitosanitarnego drzewa: 500,00 zł
  4. średni koszt skoszenia 1 m2 terenów zielonych ze zbiórką i wywozem pokosu: 0,11 zł
  5. średni koszt skoszenia 1 m2 terenów zielonych bez zbiórki i wywozu pokosu: 0,03 zł
  6. średni koszt przycięcia 1 m2 żywopłotu: 0,80 zł
  7. średni koszt zakupu sadzonek roślin rabatowych: 1,20 zł / szt.
  8. średni koszt wycięcia jednego drzew: 300,00 zł
  9. średni koszt pielęgnacji jednego drzewa: 230,00 zł
  10. średni koszt zakupu ulicznego pojemnika na odpady o pojemności 75 l: 1.600,00 zł
  11. średni koszt usunięcia 1 tony odpadu zawierającego azbest: 300,00 zł
  12. średni koszt przekazania do składowania 1 tony odpadów z czyszczenia placów i ulic: 240,00 zł
INFRASTRUKTURA
  remont
1m² drogi (wykonanie nakładki asfaltowej)
24-48
zł (3-6 cm) + 8 zł za każdy dodatkowy
cm          
  budowa
1m² chodnika
250,00
– 450,00 zł
  remont
1m² chodnika
150,00
– 300,00 zł
  ustawienie
1 stojaka rowerowego
250-500
zł 
  ustawienie
1 podpórki dla rowerzystów przy przejściach dla pieszych
400-900
zł 
  budowa
1 miejsca parkingowego
7000-26000
  remont
1 miejsca parkingowego
200-400
zł/m2
  budowa
zjazdu – podjazdu dla niepełnosprawnych
40
000-180 000 zł 
  budowa
schodów
1000-1500
zł/m2
  remont
schodów
450-1100
zł/m2
  budowa
1 km ścieżki rowerowej
572
000-1 000 000 zł 
  montaż
lustra drogowego
500,00
– 1 000,00 zł
  zakup
i montaż wiaty przystankowej na istniejącym przystanku
5
000,00 – 15 000,00 zł
  budowa
zatoki autobusowej
1.300-2.750
zł/m2 
  zakup
1 tablicy z nazwą ulicy
150-450
szt. 
  instalacja
1 tablicy informacyjnej 
320-2.200
zł/szt. 
  zakup
znaku drogowego
200
-700 zł/szt.
  wykonanie
barierki ochronnej/ogrodzenia
200-600
zł/mb
OŚWIETLENIE 
  ustawienie
latarni parkowej              
                    
               
9
000,00 – 15 000,00 zł
  ustawienie
latarni ulicznej
9
000,00 – 15 000,00 zł
  oświetlenie
boiska
200
000,00 – 250 000,00 zł
MAŁA ARCHITEKTURA
  zakup
ławki z oparciem + montaż
400,00
– 1 500,00 zł
  zakup
kosza na śmieci o pojemności 50 l+ montaż          
                     
  
260,00
– 1 500,00 zł
  zakup
kosza na psie odchody + montaż
od
500,00 zł
  budowa/remont
placu zabaw
50
000,00 – 300 000,00 zł
SPORT I REKREACJA
  wykonanie
siłowni na świeżym powietrzu             
                  
50
000,00 – 150 000,00 zł
  budowa
boiska wielofunkcyjnego
450
000,00 – 1 000 000,00 zł
  budowa
skateparku
250
000,00 – 650 000,00 zł
  wymiana
nawierzchni bitumicznej boiska na nawierzchnię poliuretanową
200,00
– 550,00/m
  budowa
bieżni
180
000,00 – 260 000,00 zł

Ważne informacje:

  • Zgłoś pomysł! Możesz zgłosić i poprzeć więcej dowolną ich liczbę!
  • Pamiętaj, że do dyspozycji jest 700 tys. zł – Twój pomysł nie może przewyższać tej kwoty.
  • Nie wskazuj potencjalnego wykonawcy zadania ani trybu jego wyłonienia. Współdecydujemy o tym, co ma zostać zrealizowane, a nie kto ma to wykonać. Zadania będą realizowane przez Urząd Miasta, a wykonawcy będą wyłaniani zgodnie z obowiązującymi procedurami, np. w drodze przetargu czy konkursu.
  • Jeżeli konieczne będzie uzupełnienie braków lub poprawienie błędów, pracownicy urzędu skontaktują się z Tobą. Poproszą o uzupełnienie formularza i wprowadzenie niezbędnych poprawek w ciągu siedmiu dni roboczych. Jeśli nie skorzystasz z tej możliwości, Twój pomysł nie będzie dalej rozpatrywany.

Dokumenty

  • Uchwała nr L/388/2018 Rady Miejskiej w Wadowicach z dnia 24 kwietnia 2018 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia Budżetu Partycypacyjnego (Obywatelskiego) w Gminie Wadowice

Wprowadzono: 22 maja 2018