Przyszłość zaklęta w torach przeszłości – czas na rewitalizację linii kolejowej 103

Jesteś tutaj : Strona główna / Aktualności / Przyszłość zaklęta w torach przeszłości – czas na rewitalizację linii kolejowej 103

To może być komunikacyjny przełom dla mieszkańców Wadowic i całej Małopolski Zachodniej. W środę 9 kwietnia na Stacji Kultury Dworca PKP w Wadowicach zawiązała się „Koalicja 103”. Parlamentarzyści, samorządowcy, przedsiębiorcy oraz miłośnicy kolei wzięli udział w konferencji pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 103 i włączenie jej do obsługi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – projekt, który łączy” zorganizowanej przez Urząd Miejski w Wadowicach. Spotkali się, by wspólnie wystosować i podpisać  apel do Ministra Infrastruktury z prośbą o ujęcie modernizacji linii kolejowej 103 na liście priorytetowych inwestycji.489929689 1236210961838243 1359921260226448422 n 1024x750 - Przyszłość zaklęta w torach przeszłości – czas na rewitalizację linii kolejowej 103

Wadowice, Spytkowice, Trzebinia – trzy miejscowości, jedna historia i wspólna szansa na nowoczesną przyszłość. Linia kolejowa nr 103, znana lokalnie jako „stotrójka”, przez ponad sto lat była kręgosłupem transportowym regionu. Dziś, choć w wielu miejscach zamilkła, może znów tętnić życiem – szybciej, bezpieczniej i bardziej ekologicznie niż kiedykolwiek wcześniej.

Historia, która zobowiązuje

Linia została otwarta 15 sierpnia 1899 roku jako jednotorowe połączenie Trzebinia – Spytkowice – Wadowice – Skawce. Przez dekady służyła mieszkańcom i przemysłowi, umożliwiając nie tylko codzienne podróże, ale również transport surowców i produktów – w tym urobku z kamieniołomu w Regulicach czy materiałów z zakładów chemicznych w Alwerni.

Wadowice – serce regionu – miały dzięki tej linii zapewnione regionalne i dalekobieżne połączenia kolejowe. To właśnie tędy kursował słynny ekspres „Tatry” z Warszawy do Zakopanego, a tory prowadziły także do wielu lokalnych zakładów przemysłowych.

Upadek po dekadach świetności

Pomimo znaczenia dla regionu, losy linii 103 od lat 80. XX wieku zaczęły się komplikować. W 1988 roku zawieszono ruch na odcinku Wadowice–Skawce w związku z budową zapory w Świnnej Porębie – a tory zostały rozebrane. Kolejne lata przynosiły dalsze ograniczenia: w 2002 roku zamknięto ruch pasażerski na trasie Trzebinia–Wadowice, a w 2003 i 2012 roku zdemontowano sieć trakcyjną.

Dziś funkcjonuje już tylko krótki odcinek towarowy Spytkowice–Okleśna, obsługujący zakłady w Alwerni. Reszta trasy – łącznie 37,408 km historii i potencjału – czeka na drugą szansę.

Dlaczego warto?

Rewitalizacja linii 103 to nie tylko powrót do przeszłości – to inwestycja w przyszłość regionu i komfort jego mieszkańców. Oto, co możemy zyskać:

Szybsze połączenie z Krakowem

Dzięki zaledwie 14-kilometrowemu odcinkowi z Wadowic do Spytkowic, mieszkańcy powiatu wadowickiego mogą uzyskać łatwy dostęp do Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, kursującej do Krakowa co godzinę.

Bezpośredni dostęp do Katowic i GOP

Przywrócenie przejazdu przez Trzebinię oznacza bezpośrednie połączenie z Katowicami – bez przesiadek i zmiany kierunku jazdy.

Powrót na mapę dalekobieżnych połączeń

Rewitalizacja linii umożliwi ponowne włączenie Wadowic do siatki pociągów jadących z północy, centrum i zachodu Polski – bez konieczności korzystania z samochodu czy wielogodzinnych przesiadek.

Połączenie z Zakopanem i Podhalem

Dzięki reaktywacji linii możliwy stanie się bezpośredni przejazd pociągiem z Wadowic na południe – idealna alternatywa dla zatłoczonych dróg prowadzących do zimowej stolicy Polski.

Inwestycja w ludzi, środowisko i rozwój

Rewitalizacja linii 103 to również:

  • zmniejszenie ruchu samochodowego i emisji CO₂
  • impuls gospodarczy dla lokalnych przedsiębiorstw
  • wzrost atrakcyjności regionu dla turystów i inwestorów
  • możliwość rozwoju transportu intermodalnego

Wprowadzono: 9 kwietnia 2025